Chique in the UK - Reisverslag uit Basingstoke, Verenigd Koninkrijk van Savannah Hoven - WaarBenJij.nu Chique in the UK - Reisverslag uit Basingstoke, Verenigd Koninkrijk van Savannah Hoven - WaarBenJij.nu

Chique in the UK

Door: Savannah van den Hoven

Blijf op de hoogte en volg Savannah

21 September 2016 | Verenigd Koninkrijk, Basingstoke

Op het moment van schrijven is het 26 dagen geleden dat Nathalie en ik vertrokken naar Engeland. We zijn al bijna een maand weg! En daarmee zitten we ook al bijna op 1/5 deel van onze stage.

De dagen vliegen hier voorbij. De dagen vliegen hier vooral voorbij omdat Nath en ik aan het aftellen zijn. Na morgen moeten we elke dag van de week nog een keer doorstaan tot we weer kunnen gaan knuffelen (of lipknabbelen/moterboaten zoals mama, papa en Kyarah zouden zeggen, of pieleke poepen zoals schoonmoeders zou zeggen). Nath gaat een weekendje naar Nederland en wanneer ik haar afzet op het vliegveld, zal mijn bolletje ook snel daarna op datzelfde vliegveld landen!

Afgelopen week was eigenlijk een vrij normaal weekje op stage. Lapjes knippen, oplossingen en verdunningen bereiden, lapjes testen op de aanwezigheid van bloed, sperma of speeksel en lapjes inpakken. Om even interessant te doen en met moeilijke woorden te spreken: we kunnen geen Kastle Meyer, Phadebas of Acid Phosphatase test meer zien. Met een Kastle Meyer test kan bloed aangetoond worden, deze zal bij de aanwezigheid van bloed roze worden. Met de Phadebas test kan speeksel aangetoond worden, deze zal bij aanwezigheid van speeksel blauw kleuren. En de Acid Phosphatase test zal bij de aanwezigheid van sperma ook roze gaan kleuren. De theorie hierachter zijn we op dit moment allemaal aan het verwerken in ons projectplan, maar die zal ik jullie besparen. We zijn ook aan het testen hoe snel en hoe sterk de testen reageren bij verschillende verdunningen van bloed, speeksel en sperma en of we dan vanuit de kleuromslag van de test kunnen afleiden wat de concentratie van een bepaald biologisch materiaal is. Bij sommige vlekken is het echt heel obvious dat het daadwerkelijk bloed is, maar hoe meer verdund, hoe minder het op bloed lijkt. En speeksel en zaad zijn zekere op lichte oppervlakken eigenlijk niet eens zichtbaar. Ik hoor jullie denken, WAAROM DOEN WIJ DIT NU? We doen dit eigenlijk omdat het doen van DNA-testen heel tijdrovend en kostbaar is. Wanneer deze testen uitgevoerd gaan worden, moet er dus eigenlijk zeker geweten worden dat een bepaalde vlek sperma, bloed en/of speeksel bevat, voor er een DNA-test uitgevoerd gaat worden. Er wordt bijvoorbeeld door middel van bloedspoor patroon analyse een bloedvlek op een bepaalde plek aangetoond en hierdoor kan gezegd worden waardoor deze bloedvlek daar terecht gekomen is (zit ook weer een heleboel theorie achter met sinus, tangens en hoeken van inval, maar ook die zal ik jullie besparen). Dan is het wel fijn dat er eerst bijna zeker kan worden gezegd dat deze vlek ook bloed is, is dit bijvoorbeeld van een rode stift, dan is DNA analyse gewoon te duur en zonde van iedereen zijn of haar tijd. Nathalie en ik mogen alles zelfstandig doen, niemand kijkt naar ons om. Dit is heel fijn omdat we zo niet het gevoel hebben om op onze vingers gekeken te worden, maar af en toe is het een beetje vervelend. Vervelend in het geval van als we iets niet weten of als we iets niet kunnen vinden, moeten we het aan iemand gaan vragen. Nu is dat ook niet zo'n probleem, maar om iemand te vinden om dat aan te vragen moeten we ons gehele riedeltje van handschoenen, labjas, overschoenen, mondkapje, haarnetje en nog een paar handschoenen weer helemaal uitdoen, om deze daarna weer allemaal nieuw aan te trekken wanneer we weer terug het lab op gaan, we hebben zo onderhand al voor 103048930202 miljoen euro aan wegwerpspullen opgemaakt (dit is lichtelijk overdreven).

Afgelopen donderdagavond begon het hier al keihard te regenen en we zijn 's nachts zelfs een aantal keer wakker geworden van het onweer dat hier over Basingstoke heen trok. Ik heb in mijn leven nog nooit zo'n heftig onweer meegemaakt en het bliksemde aan alle kanten. 's Ochtends stond half Basingstoke onder water en zaten er blijkbaar 100den huishoudens zonder stroom. Het verkeer stond muur en muur vast terwijl we onderweg waren naar stage. We beginnen normaal om 9 uur en we waren nu om 9 uur nog niet eens op een kwart. Gebeld met stage en we mochten omkeren om thuis nog even aan ons verslag te werken (lees: nog even een dutje te doen). We hebben lekker uitgebreid gegeten tussen de middag, op de bank gehangen en zijn ons uiteindelijk klaar gaan maken voor het verjaardagsfeestje van Forensic Access. Om 7 uur kwamen we aan op de feestlocatie, een supermooi en chique hotel in the middle of knowhere. Na een gin-tonic was het tijd om aan tafel te gaan. Er was een heuse tafelindeling en we stonden allebei heel hard te hopen dat we in ieder geval bij elkaar aan tafel zouden zitten. Dat zaten we gelukkig. Samen met Lizzy en haar vriend, die bij ons op kantoor zit en Kathy met haar man, die ook bij Forensic Access werkt (Nath en ik noemen haar eigenlijk altijd die vrouw met die vieze poten, echt heerlijk om dat hier gewoon onbeschaamd te kunnen roepen haha) en een onbekend echtpaar. De tafel was mega mooi gedekt en er lag een hele lading bestek rondom onze borden. Ik voelde me een beetje als Jack in the Titanic wanneer hij bij de eerste klas mag komen eten. Op elke tafel stond een cadeautje en na het uitpakken bleek dit een knutselpakket te bevatten. Elke tafel moest met de materialen in dit pakket een crime scene gaan maken, met ten minste 3 soorten forensisch bewijs. Kijk hieronder de foto's maar voor onze creatie. Uiteindelijk hebben we niet gewonnen, maar wel lekker gegeten! Na het eten kregen we allemaal een glas met het logo van Forensic Access erin gegraveerd en moest iedereen in zo'n foto hokje met allemaal gekke hoeden en maskers op de foto. Een foto moest je in het boek plakken met een tekst erbij en de andere mocht je zelf houden. Er werd nog wat gedanst, taart gegeten en om 12 uur was het feest afgelopen. Op de terugweg was er helaas een ongeluk gebeurd waardoor we 3 kwartier om moesten rijden in het pikkedonker door een weiland, we waren voor ons gevoel helemaal de weg kwijt, maar uiteindelijk zijn we toch thuis gekomen.

De rest van het weekend bestond vooral uit Prison Break kijken, we zijn inmiddels bijna bij de laatste aflevering! Op zaterdagavond zijn we nog bij de pub hier in de buurt gaan kijken, we wilden wel eens zien of de afstand goed te lopen was (was ie, 20 minuutjes) en of het er gezellig was (was ie, we zijn zelfs nog uitgenodigd op een privé feest door mensen daar). Onder het genot van de nodige alcoholische versnaperingen vloog de avond voorbij! (vrijdag moesten we nog een uur terug rijden, dus hebben we het alleen bij de welkomst gin-tonic gelaten). Zondag heb ik het grootste gedeelte van de dag in of rondom bed doorgebracht. Onze pyjama's hebben we die dag alleen uit gehad terwijl we aan het douchen waren.

Op naar komend weekend, dan gaan we sowieso naar de open air cinema. We willen ook nog: de auto wassen, nieuwe muziek voor in de auto regelen, schoonmaken, boodschappen doen, projectplan afmaken, financiën bekijken en opruimen. Eens zien of we dit weekend meer werk kunnen verzetten dan het afgelopen.....

• 21 September 2016 - 23:21

Marlou:

Weer een leuk verhaal!

Wat een interessante woorden allemaal.. maar leuk zo te lezen wat jullie nou precies doen op zo'n dag op stage. Op jullie vragen moeten jullie toch wel iets gaan verzinnen, sonde van die spullen die steeds weg gegooid moeten worden! Die dure Hollanders.
    Het is goed dat ik donderdagavond niet daar was met het onweer, hopelijk zal het bij deze ene keer blijven! Anders de volgende keer onder de tafel gaan zitten.
    Het voorlopig eerste feestje daar zit er ook op, eentje die je denk ik niet gauw zult vergeten. Kun je afstrepen van je bucketlist, op stand dineren. ;)

Veel plezier! X

• 22 September 2016 - 11:50

Miranda:

We waren natuurlijk al op de hoogte van de meeste feiten maar we wisten nog niet wat jullie nou precies allemaal op zo'n stagedag doen, maar....dat weten we nu wel.
    Klinkt interessant maar wat nog leuker is, over 3 weken gaan we het met eigen ogen bekijken!!
    Dat vind ik echt heel leuk.
    En daarna gaan we natuurlijk ook nog gezellig Londen onveilig maken en ga jij ons wegwijs maken in Oxford, want ook dat schijnt een mooie stad te zijn.
    We hebben er nu al zin in!!

Liefs Mama

• 22 September 2016 - 17:06

Savannah:

Hoi Marlou, alle spullen moeten verwisseld worden na elk stuk bewijs dat je aanraakt. Er wordt hier dus sowieso voor echt miljoenen euro's (of ponden) weggegooid. Part of the deal haha. Er is inderdaad weer een item van de bucketlist afgestreept!

En Miranda: we zullen jullie speeksel gaan testen hier haha! Ben benieuwd wat jullie ervan vinden hier! En Londen gaan we zeker onveilig maken, Oxford ook, maar aangezien we in Basingstoke wonen en Oxford hier ongeveer 1,5 uur vandaan is, zal dat wegwijs maken wel mee gaan vallen ;-). Schijnt wel inderdaad een mooie stad te zijn, maar tot nu toe hebben we er nog niet zo'n toffe ervaring mee gehad haha. Tot over 3 weekjes maken!

• 23 September 2016 - 09:43

Ingrid:

Hoi Savannah, ik heb net je laatste twee verslagen gelezen. Weer een hoop ervaringen rijker in een hele korte tijd. Op je stage is veel werk voor jullie zoals ik lees. Gelukkig is er ook genoeg vrije tijd om te ontspannen en leuke dingen te doen. De primark zal wel blij zijn met jou...de economie vaart er wel bij. Geniet er nog van, zeker als de familie en vrienden op bezoek komen binnenkort! Have Fun !!